Hvorfor skal du holde webinar? Hva bør du tenke på? Og hvordan gjennomfører du dette?

Hvordan skal du planlegge? Hva bør du tenke på før du starter? Hva er viktig å gjøre? Dette er våre tips til en god gjennomføring av et webinar.

30-60 minutt. Ikke hold det for kort. Men heller ikke for lenge. Tenk at du skal gi publikum nok input til at de skal kunne gjennomføre dette i en lunsjpause.
Tid
Publikum vil være engasjert: De vil føle at de får lære noe nytt. Noe som gir dem merverdi. Sørg for å gi de dette. Inkluder avstemminger, chat og annen interaksjon for å holde publikum våkne og engasjerte. Da er det enklere å nå frem med budskapet sitt. 
Engasjement
Mål: Sett deg et mål hva du skal oppnå med webinaret på forhånd. 
Spør deg selv: hva vil jeg oppnå?
Hva innhold er det publikum vil ha?
Mål
Hvem er mottakeren? Sørg for å promotere og tilby påmelding og påminnelser til webinaret ditt på forhånd. Bruk feks en landingsside på ditt eget domene for registrering, eller facebook-arrangement om dette er noe for allmenheten.

Nese Media tilbyr websider som kan hjelpe deg med å opprette dynamiske landingssider.
Promoter
Definer emnet for webinaret. Tittel og format. 

Skal du for eksempel ha inn gjester som eksperter på diverse temaer? Sørg for at de kjenner til programvaren du bruker til webinaret. At dere har testet at gjesten kan delta uten å klusse til lyd og bilde.
Emne og format
Lag en agenda/kjøreplan. For å holde flyten og huske på hvilke emner du skal gå gjennom må du ha en kjøreplan du forholder deg til. Slik blir det lettere dersom ting går litt trått underveis. 
Kjøreplan
Suppler innholdet ditt med forhåndsinnspilte innslag, grafikk og titler.

Slik at du får bygd profilen din tydelig. Dette skaper dynamikk i presentasjonen, slik at ting ikke føles statisk (og kjedelig). Variasjon er viktig.
Bruk multimedia og variasjon
Ikke stol på at internettforbindelsen din er super om du finner ut at du skal presentere innholdet fra sofakroken på pauserommet.

Test og kvalitetssjekk wifisignalene. Bruk kablet internett om du kan. 

Streaming i Full HD krever ca 10 mb per sekund. Om du har med eksterne gjester på webinaret kan du legge til minst 2 mb/s ekstra pr gjest.
Godt internett
Sjekk at alle ting fungerer. At du har batteri/strøm nok til et webinar. At mikrofonen er ladet. At lisensen din på Zoom, Vimeo, Ecamm eller andre verktøy ikke har forfalt til webinaret starter, at kablene ikke er ødelagt osv.

Sjekk også at kamerainnstillingene er riktig dersom du feks har brukt kameraet til noe annet siden sist gang. Da står det neppe innstilt på same innstillinger som sist.
Test utstyret
Øv på forhånd. Sørg for at teknikken fungerer. Vær trygg på det tekniske. Husk at du kanskje skal både lage innholdet, produsere, promotere og sørge for teknikken. Alene.
Øvelse gjør mester
Smil og humør smitter. Og er du engasjert - blir også publikum engasjert.
Smil!
Call to action

I planleggingen din med webinaret har du funne ut hva du vil oppnå.

Skal du gjøre publikum fristet til å handle hos deg? Frist publikum med en enkel måte å registrere seg for videre interesse - slik at du klarer holde på oppmerksomheten lenger.

Gi gjerne et tidsbegrenset tilbud til deltakerene. 

Fristelser
Etter at webinaret er over har du mest sannsynlig en liste over personer som har deltatt. Om vilkårene er riktig, vil du kunne følge opp personene med feks en epost der du kan sjekke om de for eksempel syntes webinaret var verdifult osv. Dette er nyttig for å finne ut hva som fungerte og hva som ikke fungerte. Slik at du blir bedre til neste gang.
Følg opp
Del din ekspertise

Tren opp ansatte og kollegaer.

Generer salgs-leads.

Du bygger merkevare.

Du bygger felleskap mellom ditt selskap og kundene. De blir mer trofast til deg om du gir dem merverdi i form av kunnskapsdeling og informasjon.
Content is king!
Hvorfor skal du holde webinar?

Er du klar for å gå i gang? Følg våre anbefalinger for både lyd, kamera og programvare.